Poligon 2017 – Wywiad z organizatorami

Styczeń 12th, 2017,

Zestawiając kilka ostatnich lat Ultimate w Polsce z harmonogramem wydarzeń tego roku, z dużym prawdopodobieństwem można prognozować, że rok 2017 będzie dla naszego sportu przełomowy. Główna myśl, to oczywiście The World Games 2017, które zawitają w drugiej połowie lipca do Wrocławia i będą najlepszą okazją w historii rozwoju polskiego Ultimate do promocji tej dyscypliny w naszym kraju. Już teraz odnotowany mamy rekord zgłoszonych drużyn w walce o Halowe Mistrzostwo Polski (32 drużyny). Dokładając do tego turnieje, które już na stałe wpisały się w harmonogram, zapytam wprost: jakie miejsce w tym przełomowym roku widzą organizatorzy Poligonu. Śląskiej Ligi Ultimate?

– Istotne z punktu widzenia trwałego rozwoju Ultimate w Polsce. Jesteśmy i będziemy konsekwentni. Rozwijamy rozgrywki ligowe, które są czymś innym, niż weekendowe czy tygodniowe, jednorazowe wydarzenia. Chyba nikt nie potrafi wyobrazić sobie polskiego futbolu, siatkówki czy koszykówki bez ekstraklasy i pozostałych rozgrywek ligowych, a jedynie w oparciu o puchary czy lokalne turnieje. Ultimate w Polsce podobnie jak każdy inny sport potrzebuje dużych fajerwerków, jak The World Games, ale także stabilnego trwałego rozwoju przez cały sezon. Tylko regularne rozgrywki mogą zaspokoić tę drugą potrzebę i przenieść dyscyplinę na wyższy poziom. Te właśnie zadania spełnia Poligon. Śląska Liga Ultimate.

Zgoda, ale pomówmy o atrakcjach – czym chcecie przyciągnąć drużyny do Poligonu 2017, bo spoglądając na wstępny terminarz i jeszcze szereg nienałożonych na niego turniejów oraz innych wydarzeń, znów pojawią się dylematy gdzie jechać, a z czego zrezygnować?

– To, jakie fundamenty postawisz, sprawi jaki efekt końcowy uzyskasz. Budowanie marki zaczęliśmy w zeszłym roku i postawiliśmy na jakość. Tym tropem idziemy i w tym roku. Tych drużyn, które brały udział w ubiegłorocznej edycji zachęcać nie musimy, chociaż zadbamy o dobre nowości i przypomnimy nieraz dobre emocje. Dla nowych potencjalnych drużyn przygotowaliśmy lepszy niż w zeszłym roku prospekt, bo mamy czym się pochwalić, plus sprawdzone w zeszłej edycji metody.

Metody?

– Chodzi o rozwiązania, które pozwalają skuteczniej rekrutować drużyny do turniejów. W pewnym sensie o kupowanie odbiorcy w ten, czy inny sposób. Podstawą jest stosunek ceny do jakości. Tę jakość gwarantujemy w Poligonie od boisk, poprzez standard kontaktu z drużynami, a skończywszy na dokumentacji zdjęciowej z rozgrywek. Będzie też nowy, funkcjonalny gift dla wszystkich uczestników, ale mamy świadomość tego, że koniec końców chodzi o dobry kontakt z polecenia, dlatego naszą nową bronią w tym roku jest zadowolenie uczestników zeszłorocznej edycji Ligi. Nawiedzimy też czeskie turnieje, podczas których przedstawimy na żywo ofertę Poligonu.

Wygląda na dobry plan.

– Ten plan ułożyliśmy przed startem Poligonu w zeszłym roku, a teraz po prostu konsekwentnie realizujemy go, od czasu do czasu, modyfikując w jedną czy drugą stronę.

Chcecie powiedzieć, że ten sezon zaplanowaliście jeszcze przed startem rozgrywek?

– Tak. Plan Poligonu przygotowany został w perspektywie kilkuletniej i zakłada różne scenariusze rozwoju Ligi. Pierwszy sezon to czas inwestycji: prywatnego czasu, własnej pracy i własnych pieniędzy. W tym roku rozwijać będziemy sprawdzone rozwiązania, dopieszczać szczegóły i korygować to, co nie poszło zgodnie z planem.

A co nie poszło zgodnie z planem w pierwszej edycji?

– Były mniejsze i większe trudności, ale to normalne na początku drogi każdego przedsięwzięcia, nie tylko o charakterze sportowym. Na ostrzu noża był start, kiedy mieliśmy tylko 3 drużyny zgłoszone w pierwszej kolejce, a planowaliśmy z rozmachem. Wiedzieliśmy, że nie możemy odpuszczać, bo pionierów wszędzie jest mniej, niż naśladowców. Zacisnęliśmy zęby i pas, zaryzykowaliśmy, a miesiąc później liczba drużyn się podwoiła. Ostatecznie w pierwszej edycji wzięło udział 9 drużyn, co jak na sezon inauguracyjny uważamy za dobry wynik. Mimo wielu różnych sprawdzonych rozwiązań to, czego nie udało nam się do końca rozwiązać przez pięć kolejek w zadowalającym nas formacie, to jedzenie. W tym roku ustawiamy tu duży priorytet, żeby osiągnąć dobrą jakość.

Na ile drużyn liczycie w tym sezonie?

– Tu nie ma cudów – znamy liczbę drużyn na południu Polski i wiemy, że trudno będzie wyrwać którąś z drużyn z pozostałych regionów, szczególnie, że konkurencja nie śpi. Naturalnymi potencjalnymi drużynami są Czesi i Słowacy, stąd planowane nasze działania promo za południową granicą kraju. Celujemy w maksymalnie 12 drużyn w tym sezonie, ze stałą 6-8 drużynową kolejką, czyli zakładamy wzrost o jedną trzecią w stosunku do poprzedniego sezonu. 

Optymistycznie.

– Takie mamy podejście. Z drugiej strony mamy świadomość jak niepewne są rozwiązania turniejowe, gdzie problemem nie tylko dla organizatorów, ale również dla drużyn jest zebranie odpowiedniej liczby drużyn i zawodników. Oferując stałe rozgrywki odciążamy w ten sposób nie tylko siebie, ale również kapitanów czy managerów drużyn. Odchodzi im więc temat stałego motywowania do gry w turniejach, zbierania składów, organizacji środków itp. Drużyny, które raz zdecydują się na udział, mają ustalony harmonogram na cały sezon i mogą sobie zaplanować inne wydarzenia w oparciu o stałe rozgrywki. Czyli my tworzymy kręgosłup Ultimate w regionie, a w miarę indywidualnych potrzeb i możliwości drużyny, dołożyć sobie można dodatkowe turnieje w kraju, czy za granicą.

To na koniec porozmawiajmy o kosztach uczestnictwa. Macie swoje dziecko w wieku rozwojowym, w które zainwestowaliście w zeszłym roku. Czy w tym będziecie odcinać kupony, czy dalej po kosztach budować będziecie tę markę?

– Odcinanie kuponów już teraz byłoby strzałem w kolano. Poligon to nie jest AUDL, a budżety polskich drużyn się nie zmieniły w ciągu roku. Mamy tego świadomość. Z drugiej strony, w pierwszym sezonie dołożyliśmy do przedsięwzięcia w ogólnym rozrachunku i to chcielibyśmy poprawić w tym roku. Drużyny w tym roku spodziewać się więc mogą wzrostu kosztów uczestnictwa w Poligonie, związanego chociażby z większą liczbą kolejek w tegorocznej edycji, ale nie będzie to nic nie do przeskoczenia, a za wzrostem kosztów, wzrośnie też jakość i poziom rozgrywek. Każda z uczestniczących drużyn będzie więc miała istotny wpływ na to, jak rozwijać się będzie liga, nie tylko sportowo, ale również organizacyjnie. Nasz model organizacji funduszy opiera się na funduszach sponsorów i dostępnych środkach publicznych na tego rodzaju projekty, a do kieszeni zawodników sięgamy tylko po to, żeby utrzymać zaangażowanie w ligę. 

Dziękuję za poświęcony czas i życzę powodzenia w rozwoju Poligonu. Śląskiej Ligi Ultimate.

– Dziękujemy i zapraszamy na inaugurację Poligonu 2017 w maju.

Poligon. Śląska Liga Ultimate w 2017 r. podzielona została na 6 kolejek od maja do października. Organizatorem Poligonu jest Śląskie Stowarzyszenie Graczy Ultimate. Zwycięzcą pierwszego sezonu w 2016 r. została drużyna krakUF.

https://www.facebook.com/poligon.ultimate/

 

Komentarze

Skomentuj!

Zostaw komentarz

Musisz się zalogować aby napisać komentarz.

WUGC 2016 – Poland – Japan